تیر اندازی

تیونینگ چیست؟ | تفاوت تیونینگ تفنگ های فنری با تفنگ های پی سی پی

تیونینگ تفنگ بادی

تفنگ بادی نیز مانند هر وسیله دیگری توسط علاقه مندان و افراد حرفه ‌ای تیونینگ می‌شود. با توجه به گوناگونی انواع سلاح‌های بادی روش‌های تیون این سلاح‌ها با هم تفاوت است. در ادامه بصورت کلی به این موضوع می‌پردازیم.

تیونینگ چیست؟

به هر عملی که در جهت بهبود عملکرد سلاح در یک موضوع خاص یا به صورت کلی در چند موضوع، انجام می‌شود، تیونینگ گفته می‌شود.

تیونینگ تفنگ های پی سی پی

در تفنگ‌های پی‌سی‌پی معمولاً تمرکز تیونینگ روی رگلاتور تفنگ و تنظیم کردن آن است و تیونر‌ها با اعمال تغییراتی روی رگلاتور سعی می‌کنند تا تلرانس را به حداقل برسانند.

با توجه به اینکه امر تیونینگ تفنگ بادی نمی‌تواند فقط به مسابقات محدود شود در نتیجه تفنگ‌های شکاری نیز قابل ارتقا هستند.

لوله سلاح وظیفه هدایت ساچمه را دارد. بنابراین انجام کارهایی مانند تعویض لوله با لوله سلاح بهتر، تاب گیری لوله، اصلاح تاج لول یا باز کردن بست لوله، باز کردن شرود و یا استفاده از ایراستریپر( وسیله ای که مانند صدا خفه کن در سر لوله وصل می شود و هوای اضافی پشت ساچمه را بعد از خروج منحرف میکند) می‌تواند روش مناسبی برای ارتقاء تفنگ و افزایش دقت باشد.
حال که در توضیحات فوق به تیون دقت پرداختیم لازم است بدانید که تیون در حوزه قدرت نیز بسیار کاربردی است. برای مثال فرد تیونر با افزایش قدرت فنر چکش یا بیشتر فشرده کردن آن می‌تواند بر قدرت سلاح اثر بگذارد و آن را زیاد کند. روی ماشه تفنگ‌ها نیز می‌توان برای تیونینگ کار کرد و با تعویض ناخنک ماشه یا همان اهرم آن و یا نرم کردن ماشه ، دقت در تیراندازی را افزایش داد.

تیونینگ تفنگ های فنری

تیونینگ تفنگ‌های فنری با تفنگ‌های پی‌سی‌پی کاملا متفاوت است. در تیونینگ تفنگ‌های فنری بیشتر روی واشر سرپیستون تفنگ تمرکز دارند و با اعمال تغییراتی روی آن سعی می‌کنند تا هم شوک تفنگ‌های فنری را کاهش دهند و هم کمپرس کردن هوا را بهبود ببخشند.
واشر‌های سر بسته اغلب واشر‌هایی هستند که برای تفنگ‌های فنری مسابقاتی استفاده می‌شوند و تا به امروز تکنولوژی ساخت آن در ایران وجود ندارد.

جنس واشر‌ها از پلی ارتان است و بسته به کشور تامین کننده متریال کیفیت آن متفاوت است. موضوع دیگری که در فنری‌ها به آن پرداخته می‌شود سطح داخلی سیلندر است ک معمولا بدرستی در کارخانه ماشین‌کاری نشده‌اند و سطح صیقلی‌ای برای وکیوم هوا ندارند. در نتیجه با هر بار گذشتن پیستون از درون آن عملکرد متفاوتی نشان می‌دهند.

تیونر‌ها معمولا به کمک ماشینکاری و تراشکاری سطح آن را کاملا صیقلی می‌کنند و از یک واشر بزرگتر استفاده می‌کنند.(اختلاف اندازه بسیار کم است و آن چنان نیازی به تعویض پیستون نیست.)
در وهله سوم سراغ پیستون سلاح میروند از آن جایی که پیستون کمی از سیلندر کوچکتر است لغزش‌ها و ارتعاشاتی دارد. برای حل این مشکل از یک یا دو اورینگ برای سطح خارجی پیستون استفاده می‌کنند و جای آن را با تراشکاری روی پیستون تراش می‌دهند.

در وهله آخر نوبت به فنر می‌رسد. اگر فنر تفنگ جنس مناسبی داشته باشد و قطر خارجی آن مناسب سیلندر باشد می‌تواند تلرانس کمی بدهد. البته نقش لول فنر در کاهش ارتعاشات جانبی فنر بسیار زیاد است که با تغییر جنس آن به یک جنس مناسب مثل تفلون و افزایش طول آن می‌توان ارتعاشات جانبی فنر را کم کرد. ماشه تفنگ‌های فنری معمولا سفت هستند و روی آن‌ها نیز همانند پی سی پی‌ها گاها تغییراتی اعمال می‌شود.

 

منبع : www.airgunmagazine.co.uk

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید