تیر اندازی

سفارش به تيراندازی در دین اسلام

سفارش به تيراندازی در دین اسلام

تیراندازی در اسلام

تیراندازی در اسلام، بسیار مورد توجه بوده، به حدی که خود ائمه معصومین علیه السلام نیز در این رشته ورزشی که در واقع رزمی نیز هست، شرکت نموده و حتی شرط بندی در آن را نیز، به خلاف اکثر موارد دیگر جایز می‌شمردند.

در تاریخ زندگی امام باقر علیه السلام می خوانیم: هشام آن حضرت را به دمشق فراخوانده و در مجلسی که نظامیان، فرماندهان نظامی و بزرگان قوم حضور داشته و تیراندازان بزرگ و چیره دست به تیراندازی مشغول بودند، وارد می کند.

سپس از وی می خواهد که تیراندازی کند. آن حضرت عذر می آورد که “من پیر شده ام و از من گذشته که بخواهم تیراندازی کنم، در صورت امکان، مرا از این کار معاف دارید”؛ ولی هشام نمی پذیرد و به یکی از بزرگان که تیراندازی می‌کرد اشاره می‌کند کمانش را به حضرت بدهد.

امام باقر علیه السلام کمان را به همراه یک تیر از وی گرفته، تیر را در چلّه کمان نهاده، در مقابل سیبل ایستاده و پس از نشانه روی، تیر را رها می سازد. تیر، درست در وسط خال می‌نشیند و همه در شگفت می‌شوند. آن گاه تیر دوم را به سوی هدف رها می‌کند، تیر دوم به انتهای تیر اول اصابت نموده و آن را تا نوک شکافته و در وسط خال می‌نشیند.

تیرهای سوم، چهارم، پنجم تا نهم نیز، هر کدام به انتهای تیر فعلی خورده، آن را شکافته و در وسط خال جای می گیرند، که این مهارت بی نظیر در تیراندازی موجب تعجب و نیز بر انگیخته شدن حس حسادت در هشام و درباریان وی می‌شود. هشام، به ظاهر، امام علیه السلام را تشویق نموده، وی را در آغوش گرفته و در کنار خود می نشاند.

 

رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) نیز برای تیراندازی و تمرینات آن، اهمیت ویژه ای قائل بودند.

ایشان در یکی از سخنرانی‌هایشان که از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران پخش شد مطرح فرمودند که:

در سنین جوانی اسحله داشته و به تمارین تیراندازی می‌پرداخته و اکنون نیز می‌توانند تیراندازی کنند.

نظر پیامبران در رابطه با تیراندازی

حضرت داوود پیامبر‌(علیه السلام) نیز تیرانداز قابلی بود. او با تیراندازی توسط فلاخن، موفق شد بزرگ ترین طاغوت زمان خود “جالوت” را از پای در آورد.

حضرت اسماعیل (علیه السلام ) نیز تیرانداز ماهری بوده و از این طریق به شکار می پرداختند.

پیامبر گرامی اسلام (ص)، ضمن ترغیب و تشویق مسلمانان به مبادرت به تیراندازی، در این باره می فرماید:

“ای فرزندان اسماعیل! تیراندازی کنید که پدرتان تیرانداز بود.”

پیامبر اکرم صلی الله علیه واله در این باره می فرماید:

“حق فرزند[پسر] بر عهده پدرش این است که به او آموزش دهد، نوشتن، شنا کردن و تیراندازی را، و روزی او را تنها از راه حلال و پاکیزه تهیه نماید.”

“به پسرانتان، شنا کردن و تیراندازی را آموزش دهید.”

“تیراندازی را به پسرانتان آموزش دهید، زیرا موجب سرشکستگی دشمن است. اسلام، مهیاسازی “قوّت”، جهت مقابله با دشمن و ترسانیدن وی را لازم و واجب می شمارد؛

آن جا که خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:

“آن چه قوه و توان دارید، برای [مقابله با] آن ها [دشمنان] آماده و مهیّا سازید!”

آن گاه، پیامبر گرامی صلی الله علیه و اله تیراندازی را به عنوان یکی از مصادیق بارز “قوّه” معرفی نموده و می‌فرماید:

“الا انّ القوّة الرّمی، الا انّ القوّة الرّمی”

آگاه باشید! “قوّة” همان تیراندازی است، آگاه باشید! “قوّة” همان تیراندازی است.”

 

اسلام، تیراندازی را ولو به قصد سرگرمی باشد جایز شمرده، و آن‌ را یکی از بهترین سرگرمی‌ها برای انسان با ایمان می داند:

رسول خدا صلی الله علیه و اله فرمود:

“علیکم بالرّمی فانّه من خیر لهو کم”

“به تیراندازی روی آورید، زیرا یکی از بهترین سرگرمی های شماست.”

رسول اکرم صلی الله علیه واله فرمود:

“احبّ اللّهو الی الله تعالی اجراء الخیل و الرّمی “

“بهترین سرگرمی در نزد خدا، اسب دوانی و تیراندازی است.”

امام صادق علیه السلام فرمود:

“الرّمی سهم من سهام الاسلام؛

تیراندازی، تیری از تیرهای اسلام است.”

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه واله می فرماید: به واسطه یک تیر، سه نفر بهشتی می شوند:

“الا انّ عزّ و جل ّ لیدخل بالسّهم الواحد الثّلاثة الجنة، عامل الخشبة و القوی به فی سبیل الله، و الرّامی به فی سبیل الله”

آگاه باشید! خدای عزّ و جل به واسطه یک چوبه تیر، سه نفر [یا سه گروه] را به بهشت وارد می کند: سازنده چوبه تیر، و مسابقه دهنده [یا تقویت کننده و تیزکننده] آن را که در راه خدا این کار را انجام داده، و تیراندازی را که به وسیله آن، در راه خدا تیراندازی می کند.”

آن حضرت، کسی را که پس از آموختن تیراندازی، آن را ترک کند، مسلمان واقعی ندانسته و در زمره کسانی می‌داند که نعمتی از نعمت های خدا را کفران نموده‌اند:

“من علم الرّمی ثمّ ترکه فلیس منّا، اوقد عصی”

“کسی که تیراندازی را فرا گیرد، سپس آن را ترک کند، از ما نیست؛ یا[در روایتی دیگر آمده] عصیان و سرکشی کرده است.”

“من ترک الرّمی بعد ما علمه رغبة عنه فانّها نعمة کفّرها”

“کسی که بعد از یاد گرفتن تیراندازی، از روی میل و رغبت آنرا ترک کند، نعمتی را کفران نموده است.”

همچنین باید دانست، تیراندازان در صدر اسلام نقش مهمی داشتند. معمولاً پیاده نظام، تیر و کمان به کار می‌برد. امر پیامبر صلی الله علیه واله به توقف پنجاه تیرانداز در روی یک تپه مهم در جنگ احد، نمونه این اهمیت است.

ورزش در اسلام

منبع: ورزش در اسلام، حسین صبوری

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید